Kristofobin
brer ut sig i den svenska samhällsdebatten
Ju mer samhällsdebatten polariseras verkar det
utkristalliseras ett nytt förakt för den religion som enligt apologeterna egentligen
oskiljaktigt ingår i det så kallade Västerlandets fundament: kristendomen.
När PEGIDA och andra högerpopulistiska rörelser
i Europa viftar med korset för att driva ut de (muslimska) asylsökandes
syndaflod (och den kulturmarxistiska anden ur samhällseliterna) blir debattörer
som Ann Heberlein kränkta av att kyrkan engagerar sig i samhälleliga frågor och
lämnar den därför ryggen. Andra konverterar till nyhedendom eller finner sin
själsliga trygghet i en militant agnosticism som propageras av de radikala
falangerna inom Humanisterna eller den suicidösa, masochistiska, livsförnekande
(fascistoida) rationaliteten som hos Lena Andersson. Också författarna till den
beryktade MSB-rapporten hävdade blankt att politisk makt och religion inte
passar ihop, utan att ens tänka på att Sveriges grundlag stadgar att vårt statsöverhuvud
måste bekänna sig till de Augsburgiska evangeliskt-lutherska trosartiklarna.
Men priset i den nya kristofobin tas ändå av Merit
Wagers ledarartikel i SvD ”Systematiskt bruk av konverteringar för asyl” (4/5
2017). Merit Wager
Artikeln insinuerar – baserad på anekdotisk
fakta som inte går att verifiera – att kristna kyrkor lättvindigt utnyttjar
dopets sakrament för att skenkonvertera människor som borde avvisas till sina
hemländer. Wager blottar inte bara en djup okunskap om kristendomen som en
radikal kärleksreligion och dess teologi utan också en arrogans mot kyrkor som
civilsamhälleliga aktörer och deras idoga arbete för att verka för integration.
Terrordådet i Stockholm tvingar enligt Wager
samhället att äntligen agera mot ”kaoset på asylområdet”. I panik föreslås
fotbojor, när ”potentiellt terroristlagda personer” utvisas, ”som i andra
länder” (vilka länder kan man undra och på vilka grunder kan de mäta graden av benägenhet
att begå terrorbrott?). Wager har talat med ”erfarna” tjänstemän på
Migrationsverket (flera alltså, vad
består egenskapen av att vara ”erfarna” av? Att ha verkställt avvisningar?) som
har berättat för henne om ”det långvariga missbruket av konverteringar.”
Av flera tjänstemän i pluralis blir sedan en (1) som har ”bevittnat” (man vill
inte vara småaktig, men ordets semantik är ju att personen i fråga i så fall
har varit med, t e x som dopvittne) hur asylsökande i Svenska Kyrkan och
frikyrkor har döpts. Nästa mening är en till förtal gränsande insinuation: intresset
för att åtgärda vikande medlemsantal i församlingar gör att man döper
asylsökande som i sin tur nu kan hävda att de inte kan utvisas till sina
hemländer enär kristendomen där förföljs.
Wager säger alltså att prästvigda i svenska
kyrkor eller de som känner sig kallade att döpa generellt inte följer sin tro
eller sin religiösa övertygelse eller följer Johannes Döpare eller Kristi bud (Matt
28:16-20; Mark 16:14-18) utan att det sker för att öka medlemsantalet.
Lika mycket sparkar hon de till äventyrs
religiösa motiven till dopet med stövlarna för att hon påstår att de asylsökande
endast låter sig döpas för att undergräva sin avvisning, kommenderad av staten.
Det blottar ett djupt förakt för människor som underkastar sig ett så starkt
sakrament som dopet.
Men om nu dopet endast skulle vara ett rationellt
val utan övertygelse: Tusentals svenska föräldrar följer varje år en kulturell
konvention med att döpa sina barn utan att egentligen vara kristna – varför
skulle ett rationellt val hos en asylsökande i det fall den väljer att döpas
för att undvika avvisning vara mindre hyckleri än när svenskar gör det av ren
konvention?
Oavsett motiv bakom eller om barnet till
exempel gör det av fri vilja eller inte så ser vi som är kristna dopet som en
bekräftelse för att den döpte nu ingår i de kristnas globala samfund, låt oss
kalla det Ummah för att provocera
lite. Vi intervjuar inte varje individ om motiven eller dess personliga
övertygelse. Men det menar Wager Migrationsverket borde göra, den plötsliga
ändringen av religionen, den ”plötsliga kristna tron” verkar provocerande. Vi
måste inkvisitoriskt pröva denna ”plötsliga tro”. Man undrar hur Migrationsverket skall utveckla kompetens i området? I Sovjet idiotförklarades helt enkelt t e x vapen vägrande kristna.
Ja, den "plötsliga tron" är provocerande – vi som en gång har gripits av den kristne Guden (eller ”frälsts” för dem som föredrar
terminologin), vi som har upplevt att Gud mot bättre vetande och utan vår medverkan har ingripit i våra liv har upplevt plötsligheten, oberäkneligheten.
Det vore bisarrt att avkräva oss andra att inför en farisé, skatteindrivare,
ideologisk inkvisitor eller avvisningstjänsteman redogöra för vår religiösa
vandring. Vi har religionsfrihet i Sverige och friheter, ja, de är plötsliga
och obekväma.
Man borde på samma grunder som Wager
stipulerar intervjua de miljoner svenskar som anser sig ha rätt till en
arbetsfri dag med hänvisning till händelser i ett kyrkoår de flesta inte ens
känner till innebörden av. Det är ett lika fräckt utnyttjande av systemet.
Miljontals skenkristna maskar från arbetet för att fira ”Kristi Himmelsfärd”,
födseln eller döden på en person vars läror de inte följer. Det om något är
skenheligt och jag förstår de militanta sekularisternas förbannelse. Avskaffa i
så fall alla religiösa helgdagar
inklusive nationaldagen, denna mest lumpna av alla minnesdagar!
Det finns inget sakrament som kan avdöpa någon,
en gång döpt, alltid omfamnad av Gud, alltid skyddad mot Satan. Och vi ser
dopet som en väg in i den kristna tron som i ärlighetens namn väger mycket
tyngre än en rationell stats sataniska avvisningsmaskineri. Det är sådant som
kristna i mer än tvåtusen år heligt har struntat i eller legat i konflikt mot. Men
det är förstås sånt som övergår Wagers (och Heberleins eller Anderssons)
horisont.
Närmast parodisk beskriver sedan Wager den
besvikne Migrationsverksmannens skildring av de lömska kyrkornas verksamhet för
att tubba muslimska asylsökande. Dessa hämtas med buss till kyrkorna, fikar,
spelar biljard, lyssnar på en predikan – verkligen djupt upprörande (ingen
hämtar mig till sådana aktiviteter). Några fick flytta hem till prästen eller
församlingsbor. Ni hör tonen? Verkligen fruktansvärt, vilket avskum dessa
kristna är som gör så mot folk av en annan tro, men ännu värre mot staten. De
skenkristna skenkonverterade lurade nämligen till sig uppehållstillstånd för
att deras ondskefulla, kristna, bottenlöst naiva, sverigefientliga värdfamiljer
dristade sig till att intyga deras tro. Tron som skulle få dem att missionera i
Afghanistan, bli pastorer eller tolkar. Tjänstemannen konstaterar att allt
detta bara är ren bluff. Man skendöper fortfarande folk i flock, men icke en enda
afghansk präst eller tolk!
Wager menar efter denna anekdotiska
bevisföring (som i sin icke-vetenskaplighet saknar motstycke) att konvertering
inte bör vara skäl för ytterligare ett asylförfarande.
Jag anser hennes artikel vara ett fräckt
angrepp mot centrala element i den kristna tron och församlingslivet. Att ifrågasätta
betydelsen av dopets sakrament hos dem som döper och den som döps visar ett
kristofobiskt förakt för religionen. Ännu mer anmärkningsvärt är att Wagers
påstådda källa söker skjuta kristna församlingars civilsamhälleliga integrationsverksamhet
i sank. Fika, spela biljard och lyssna på en predikan förlöjligas som vägar in
i det svenska samhället och inte minst ifrågasätts dopet som en potentiellt integrationsfrämjande
åtgärd.
Och det i en stat vars statsöverhuvud skall bekänna
sig till ”rena evangeliska läran, sådan som den, uti den
oförändrade Augsburgska bekännelsen, samt Uppsala mötes beslut av år 1593,
antagen och förklarad är”.
No comments:
Post a Comment