Mellan skolbuss och genusdagis: akut kortslutning
i debatten om kön
På mindre än 48 timmar
har den svenska debatten om kön målat in sig i ett rejält hörn. Först ut var
psykiatern David Eberhard som i en krönika på SVT-opinion (3/4) krävde att
”låta pojkar vara pojkar och flickor vara flickor.” Debattartikeln var en
reaktion på att Aktuellt hade
intervjuat två flickor som uppfostras som ”henbarn”. Kalla Fakta skapade en dag senare (4/4) rubriker med att ”avslöja”
att en muslimsk friskola i Stockholmsregionen separerade flickor och pojkar vid
påstigningen till skolbussen.
Känslostormen blev enorm,
till och med statsminister Stefan Löfvén uttryckte sin avsky (ett anmärkningsvärt
starkt ord) för den separerade busspåstigningen. Fast hur vill Sverige
egentligen ha det? Eberhards artikel har delats fler än 7000 gånger på Facebook
och många av hans anhängare tycker helt klart att det har gått för långt i
Sverige: genusdagis förstör de naturliga skillnaderna mellan könen, det är ett
hemskt ”postmodernistiskt experiment” som våra barn utsätts för.
Men bara nästa dag är
alla upprörda över en skola som praktiserar den av Eberhard så hyllade
särbehandlingen av könen. Man skulle nästan tro att skolan har inspirerats av
psykiaterns tvärsäkra uttalande: ”män och kvinnor är biologiskt väsensskilt olika
varandra. Detta visar naturvetenskaplig forskning förkrossande tydligt.” Man
behöver ju inte ens citera forskningen som visar det, det är ”helt enkelt gängse
kunskap”. Den biologiska ordningen mellan könen måste upprätthållas med alla
medel. Indirekt argumenterar Eberhard mot samundervisning, pojkar dras ju som
förprogrammerade robotar till ”brottningslekar”, till och med när de saknar
penis!
Lika
tvärsäkra som Eberhard i sin könsdeterminism har alla varit att den muslimska
friskolan separerar könen på grundval av religion, man ser det som ett prov på
att förtryckande Sharia-lagar tvingar kvinnor att ta plats i den bakre delen av
bussen medan skapelsens krona sitter längst fram. Apartheid! Det sjuka Sverige
är på undergångens rand och styrs av vanvettiga religiösa fundamentalister.
Avgå! Alla!
Fast såklart: om det nu
är så att friskolan använder sig av religiösa argument för att separera flickor
och pojkar i idrotten, under bönestunder och på bussen så handlar båda nyheter
egentligen om två typer av patriarkat i djup kris där det ena drar till med
religiösa, det andra med biologistiska argument. Men de befinner sig i så fall
på samma (sluttande) plan.
Dubbelmoralen är under
alla omständigheter alldeles uppenbar. Det är lätt att slå på en redan
marginaliserad grupp utan att reflektera kring ekonomiska ordningar där
separationen av könen accepteras utan att blinka. Vi shoppar oss in i logiken Spiderman vs. Frozen, kamouflage vs. rosa i klädbutikerna, lättklädda modeller
vs. muskulösa fotbollsstjärnor på våra reklampelare.
Folk i maktställning
kommer undan med sin sexism, men när en muslimsk friskola låter tjejer och
killar gå på olika dörrar på skolbussen är Västerlandets undergång nära. Det
saknar proportion. Man kan inte ha bådadera: argumentera för biologiska skillnader mellan könen och
samtidigt anklaga en skola som praktiserar skillnader mellan könen.
Fast jag
har också lagt märke till en sublim underton i debatten: De som hyllar Eberhard
(och som hatar genusdagis såklart) hyllar också de ”vetenskapliga” bevis han
anför. De som hatar friskolan hatar också den religion som till äventyrs
orsakar busspåstigningen. Det vill säga: det är finare att argumentera för
skillnader mellan könen på (pseudo-)vetenskaplig grund än på religiös. Vi, vita
vetenskapliga män i väst vet bäst, de mörka barbarerna tror bara
att patriarkatet måste ha rätt. Men i slutändan är det samma soppa.
Eller så
som jag skriver i en bok förhoppningsvis snart nära dig:
”Consequently,
a global crisis of masculinity can be interpreted as a driving force behind
these radical and radiant visions (in both right-wing and Islamist imaginaries)
of pure patriarchy restored as a male manifestation of unalterable divine or
organic order.” (”Introduction” i Önnerfors/Steiner, Expressions of
Radicalization: Global Politics, Processes and Practices, London: Palgrave
2017).
I slutändan är det som
alltid kvinnans kropp som blir instrumentaliserad i den politiskt-samhälleliga
debatten, den blir till skiljelinjen mellan absolut gott och absolut ont,
oavsett om hon tvingas bära slöja (eller tvingas avstå) eller blir manipulerad
till att bli ett ”henbarn”.
No comments:
Post a Comment